Agencje reklamowe i domy mediowe


Wyniki są znacznie słabsze niż rok temu, ale przedstawiciele branży przekonują, że uda się nadrobić straty.

W ubiegłym roku rynek reklamy w Polsce urósł – w zależności od szacunków – o około 2 procent. Na początku roku 2012 wyniki są nawet słabsze niż dwanaście miesięcy wcześniej. Tylko internet wyłamuje się z tego trendu i nieprzerwanie rośnie. Do końca roku – jak przewidują przedstawiciele branży – uda się odrobić straty. Niewykluczone jednak, że będziemy świadkami spektakularnych konsolidacji sił.

Wartość rynku reklamowego w Polsce to ponad 7 miliardów złotych. Szacunki domów mediowych różnią się jednak od siebie wyraźnie. Najbardziej ostrożny jest Zenith Optimedia, który ocenia wartość reklamowego tortu w Polsce na 7,13 miliarda złotych. Zdecydowanie bardziej odważne wyliczenia zaprezentował w kwietniu dom mediowy MPG, podając kwotę 7,78 miliarda złotych. Niezależnie od stosowanej metodologii, autorzy badań zgadzają się, że ubiegłoroczny wzrost wydatków oscylował w okolicy 2 procent dla całego rynku.

To niewielki wzrost, którego przyczyn – jak podkreślają analitycy domów mediowych – upatrywać należy w niespodziewanie słabych wynikach stacji telewizyjnych.

Wydatki w telewizji zwiększyły się tylko o 0,6 procent, podczas gdy rok wcześniej wzrost wyniósł aż 7,2 procent. Po pierwszym od prawie dwóch lat spadku w trzecim kwartale o 1 procent, czwarty kwartał przyniósł jeszcze większą korektę wydatków reklamowych w tym medium. Spadek inwestycji wyniósł aż – 4,2 procent – podają autorzy raportu rocznego domu mediowego Starlink.

Na tak słaby wynik największy wpływ miały redukcje budżetów w największych stacjach: TVP, Polsat i TVN. W tych kanałach TV w czwartym kwartale 2011 roku zanotowano spadek na poziomie – 9,8 procent, głównie za sprawą znacznych redukcji budżetów w sektorze FMCG.

Powodem tak niewielkiego wzrostu są w dużej mierze wyniki samego czwartego kwartału, kiedy to same wydatki na telewizję spadły o 5 procent, obniżając znacząco roczny wynik dla całego rynku – potwierdzają analitycy MPG.

Telewizja wciąż jednak jest niedoścignionym liderem, jeśli chodzi o ujęcie kwotowe. Prawie połowa pieniędzy, przeznaczona na reklamę w Polsce trafia właśnie tutaj. Drugi pod względem wartości wydatków internet przyciąga budżety o łącznej wartości dwuipółkrotnie mniejszej, niż szklany ekran.

 

Źródło: Interaktywnie.com


Tagi: , ,

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close