Reklama rośnie, ale wolno. Znów przoduje internet


W 2011 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 7 miliardów 492 miliony złotych. Oznacza to wzrost wydatków reklamowych o 1,9% w stosunku do 2010 roku. Pomijając kryzysowy 2009 rok, to najniższa zanotowana dynamika w ostatnich latach – wynika z analiz Starlink.

Kluczowym czynnikiem, który wpłynął na niską dynamikę w 2011 roku jest spadek wydatków reklamowych w czwartym kwartale – podaje Starlink. Reklamowo w Polsce rośnie Internet, radio, reklama kinowa oraz telewizja. Internet po raz kolejny odnotował największy wzrost wydatków reklamowych (+18, 8%), głównie za sprawą inwestycji w reklamę w wyszukiwarkach (wzrost o 26%).

Kolejnym medium pod względem dynamiki wydatków reklamowych jest kino, gdzie wzrost wyniósł 6,7%, przede wszystkim dzięki istotnemu zwiększeniu wydatków w drugim i czwartym kwartale. Wydatki reklamowe w radiu wzrosły o 6,1% – to zasługa wysokiego wzrostu w trzecim kwartale 2011 roku (+14,8%).

Wydatki w największym medium – telewizji – w 2011 roku zwiększyły się tylko o 0,6%. W ubiegłym roku wzrost wyniósł aż 7,2%. Po pierwszym od prawiedwóch lat spadku w trzecim kwartale o 1%, czwarty kwartał przyniósł jeszcze większą korektę wydatków reklamowych w tym medium.

Spadek inwestycji wyniósł aż -4,2%. Na tak słaby wynik największy wpływ miały redukcje budżetów w największych stacjach (TVP, Polsati TVN). W tych kanałach TV w czwartym kwartale 2011 roku zanotowano spadek na poziomie -9,8%, głównie za sprawą znacznych redukcji budżetów w sektorze FMCG. Stacje tematyczne nadal wykazują tendencję wzrostową, i co za tym idzie ciągle powiększają swój udział w rynku reklamy telewizyjnej – zanotowały wzrost z 15,6 do 18,8%.

Podobnie jak w poprzednim roku spadki zanotowały: dzienniki, reklama zewnętrzna oraz magazyny. To efekt dalszego przenoszenia budżetów reklamowych do Internetui wzmacniania kampanii w radiu. Najwięcej straciły dzienniki, gdzie spadek wyniósł -9,1%. Wydatki na reklamę zewnętrzną spadły o -4,6%, a w magazynach o -4,5%. W przypadku outdooru i magazynów są to dużo lepsze wyniki niż w 2010 roku.

Na dodatnią dynamikę wydatków rynku reklamowego największy wpływ miały sektory: finanse, handel, produkty farmaceutyczne oraz odzież i dodatki. Sektory te utrzymały dodatnią dynamikę wydatków nawet w kryzysowym czwartym kwartale, co rokuje nadzieję na ich pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy w 2012r. Natomiast znaczny wpływ na niższą od prognoz dynamikę wzrostu rynku reklamy niewątpliwie miały sektory z branży FMCG (łącznie -9,4%). Przyczyną tego spadku jest nadal pogłębiająca się redukcja budżetów koncernów międzynarodowych wynikająca z obaw przed recesją, która może dotknąć Unię Europejską.

 

źródło: Interaktywnie.com

Tagi: , ,

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close